Mijn reis als fotograaf
Vanaf mijn 14e was ik al bezig met fotografie. Ik begon met zelfportretten, want ik durfde nog geen andere mensen op de foto te zetten. De zelfportretten deelde ik ook online en dat werd door steeds meer mensen gezien. Ik nam elke opdracht aan die van me gevraagd werd. Want ik wilde overal het beste in worden. Vaak denken mensen bij een fotograaf dat ze alle takken van fotografie kan. Ik dacht dat ook. Maar dat is natuurlijk niet zo. Elke fotograaf is goed in een bepaalde tak van fotografie. En ik wilde die van mij gaan ontdekken. Ik maakte portretten, familiefoto’s en newbornfoto’s. Maar deed ook trouwreportage’s, modeshoots en vastgoed.
Ik merkte op een gegeven moment dat ik mode fotografie heel erg leuk vond, omdat ik concepten kon bedenken. Ik bedacht de locatie, kleding, het model en koos een team uit. Dat was allemaal op vrije basis. Want de modewereld was niet wat voor mij en miste de oprechtheid. Het voelde allemaal een beetje te nep en te geposeerd. Maar het 1 op 1 werken met een vrouw vond ik wel heel erg leuk. Daar wilde ik verder mee.
Op een gegeven moment was ik klaar met mijn studie Media en Vormgeving en de Fotovakschool. Ik wilde niet zzp’er worden dus ik koos voor een loondienst baan als vastgoed fotograaf.
Na 6 jaar daar gewerkt te hebben voelde ik me vast zitten. Ik wilde meer vrijheid, creativiteit en mijn eigen ding kunnen doen in fotografie. Portretfotografie trok mij het meeste hierin aan en daar lag mijn kracht. Toen bedacht ik mij dat ik vrouwelijke ondernemers wilde fotograferen. Niet op de zakelijke, standaard manier, maar op een authentieke manier dat bij de persoon past. De persoon als uitgangspunt gebruiken om de fotoshoot neer te zetten. Zodat het helemaal uitstraalde wie zij is.
Eerst durfde ik mezelf nog geen personal branding fotograaf te noemen, want ik wist geen eens precies wat het inhield. Maar toen ik mij er meer in begon te verdiepen was dat precies wat ik al deed. Een personal branding fotoshoot wat om jou als personal brand draait.
Ik werkte eerst met alle soorten vrouwelijke ondernemers. maar merkte dat dat niet altijd goed matchte. Ze keken anders naar hoe ze zichzelf wilde laten zien. Terwijl ik dacht, je mag gewoon jezelf zijn! Toen heb ik op een gegeven moment gekozen voor niche, coaches. Omdat deze vrouwen ook gevoelig zijn, kwetsbaar en krachtig willen zijn en ervaringsdeskundige zijn. Vanuit hun eigen verhaal en ervaring nu andere mensen willen helpen.

Deze keuze om als personal branding fotograaf voor coaches te kiezen heeft enorm veel veranderd
Ik kreeg veel meer mensen op mijn pad die hetzelfde stonden in het ondernemen als ik. Die persoonlijke durfde te zijn en kwetsbaar. En ook al die kanten van zichzelf wilde laten vastleggen. Mensen waar ik meteen een fijne klik mee had en de meest diepgaande gesprekken mee had.
Wat was ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt! Want een duidelijke niche kiezen kan best spannend zijn. Je hebt het gevoel dat je jezelf aan het beperken bent. Terwijl je eigenlijk veel specifieker bent en veel makkelijker de juiste mensen aantrekt.
Deze keuze heeft enorm veel veranderd in mijn bedrijf. Coaches kiezen mij als hun fotograaf, omdat ze zich vertrouwd voelen bij mij. Omdat ze mijn werk prachtig vinden. En de echte persoonlijkheid willen laten vastleggen. Ze laten mij creatief zijn en dat maakt mij enorm dankbaar als mens en fotograaf.
Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen hoe mijn reis als fotograaf is geweest. Laat gerust een reactie achter, vind ik leuk!