5 ideeën voor een zakelijke fotoshoot
Misschien wil je binnenkort een zakelijke fotoshoot voor jouw bedrijf laten doen. Want je merkt dat het niet meer kloppend voelt bij de ondernemer die je nu bent en waar je nu staat. Je wilt nu graag zakelijke foto´s die meer eigen en onderscheidend zijn. Niet de standaard zakelijke foto´s met een laptop en mok. Waar je rekening mee moet houden is waar wil ik de foto´s voor gebruiken. Wat wil ik vertellen op bijvoorbeeld social media. Zo ga je meer in beelden denken en zal dat je teksten ook versterken.
In deze blog deel ik graag 5 ideeën met je wat je in je zakelijke fotoshoot terug kan laten komen:
1. Profielfoto voor Linkedin, Facebook en Instagram
Een van de belangrijkste foto´s voor jouw profiel is jouw profielfoto. Zorg dat je een foto hebt van dichtbij gemaakt, waarbij het gezicht naar voren komt. Kies een foto waarin jouw persoonlijkheid mooi naar voren komt. Want dit is de eerste indruk! Je kunt ervoor kiezen om in de camera te kijken, maar zelf vind ik een foto waarin je juist niet kijkt leuker. Dan voelt het spontaner. De foto hier links is een voorbeeld wat je als profielfoto kunt gebruiken.
2. Omslagfoto Linkedin, Facebook en website header
Zorg dat je staande en liggende foto´s hebt. Staande foto´s kunnen heel handig zijn voor jouw Instagram of voor op je website. Maar liggende foto´s kunnen belangrijk zijn voor een header op je website. Maar je kunt ook een omslagfoto kiezen voor jouw Linkedin profiel of Facebook pagina. Dat kan een sfeerfoto zijn of een foto van jou. Ik houd er zelf ook rekening mee dat er soms nog tekst in komt. Dus kies niet een te drukke foto hiervoor.
3. Laat een foto zien die iets persoonlijks heeft.
Naast mooie portretten is het goed om een stukje persoonlijkheid aan de foto´s toe te voegen. Zoals bijvoorbeeld iets wat bij je past of wat je graag doet. Een foto waarin je jouw hobby laat zien kan je gebruiken voor een voorstelpost op Instagram of bijvoorbeeld op je over mij pagina op je website. Zo zorg je dat mensen een beter beeld krijgen bij jou en voelen ze sneller een connectie.
4. Zorg dat er verschillende gezichtsuitdrukkingen te zien zijn.
Stel dat je alleen maar lachende foto´s hebt. Dan is het heel raar om iets serieus te schrijven bij zo´n foto. Zorg daarom dat je verschillende soorten emoties laat zien, waardoor je content altijd past bij de foto.
5. Kies een locatie dat past bij de sfeer die je wilt uitstralen.
Een foto locatie is enorm bepalend voor je foto. Ik kies een bepaalde locatie aan de hand van de persoon. Wat is haar favoriete plekje? Waar voelt ze zich op haar gemak? En past dit bij haar ideale klant? Daarnaast moet je erop letten of de sfeer past bij jouw branding. En passen de kleuren ook bij de rest van jouw brand. Dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.
Veel van mijn klanten kiezen voor een buiten locatie, omdat ze van de natuur houden. Maar je kunt ook kiezen voor een combinatie van binnen en buiten. Zo heb je een wat zakelijkere kant en wat vrijere foto’s.
Houd er wel rekening mee dat wanneer je twee locaties kiest, het niet ver van elkaar af ligt. Het is niet heel erg praktisch om tussen locaties door een uur te moeten rijden. Een fotoshoot is al vermoeiend genoeg, geloof mij.
Ben je benieuwd hoe een zakelijke fotoshoot er bij mij uit ziet?
Neem dan gerust een kijkje bij deze link:
www.anoukstrijbos.nl/personalbrand/
En heb je nog een vraag of wil je een reactie achterlaten? Dat kan hieronder!